داروی دیابت و کاهش آسیب به مغز بعد از سکته

دانشمندان انستیتو کارولینسکا درسوئد، با مطالعه بروی موش دریافتند دارویی که برای درمان دیابت نوع 2 غالباً بکار می رود ، میتواند آسیب های مغزی بعد از سکته را کاهش دهد. دانشمندان امیدوارند که نتایج جدید بدست آمده  از این تحقیق در مجله ی Diabetesمنتشر شود. همچنین آنها امیدوارند که بتوانند آسیب های مغزی بعد از سکته در سایر بیماران که درگروه بیماران پر خطر برای سکته قرار دارند  را کاهش دهند.

سکته هنگامی رخ می دهد که بخشی از بافت عصبی در مغز به علت فقدان اکسیژن به دلیل ترمبوز (ایجاد لخته) یا پارگی یک رگ آسیب ببیند. افرادی که به دیابت مبتلا می باشند بیشتر درمعرض خطر سکته مغزی نسبت به سایر افراد هستند.

تنها درمان موجود برای کاهش ناتوانای که معمولاً بر اثر سکته درفرد حادث می شود حل کردن لخته ی خون دررگهای مسدود شده درمغز است فهنگامیکه سریعاً بعد از  شروع علایم، بیمار به بیمارستان رسانده می شود.

با این حال، این نوع درمان تنها برای ده درصد از بیماران قابل دسترس  است وامکان ایجاد عوارض جانبی حادی را به دلیل خونریزی مغزی دارد.  علاوه بر این تأثیر درمان پارگی مغز در افراد دیابتی هنگامیکه  خود بیماری دیابت باعث ایجاد عوارض عروقی و ساختار حساس و شکننده ی عروق می شود، بسیار کاهش می یابد.

 ماده ی شیمیایی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت داروی Linagliptin  نام دارد که به عنوان داروی ضد دیابتی در بازار دارویی تایید شده  و به بیماران عرضه می شود. این دارو با رعایت رژیم غذایی وانجام ورزش سبب کنترل قندخون در بیماران دیابتی می شود.

دراین تحقیق، دانشمندان برای موش های دیابتی داروی Linagliptinیا دارونما (placebo)قبل و بعد از القاء سکته بصورت آزمایشگاهی تجویز نمودند. با استفاده از این روش ، دانشمندان وضعیت یک بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را که تحت درمان با داروی Linagliptinبود، شبیه سازی کردند.

نتایج نشان داد که Linagliptinقادر به تحریک محافظت از نورونها و کاهش شدید آسیبهای وارده به مغز به دنبال سکته می باشد .این تأثیر  مستقل از تأثیر پایین آورندگی قندخون است . این نتایج پیشنهاد می کند  که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با این دارو هستند احتمالاً شرایط بهتری بعد از سکته نسبت به افراد دیابتی که از داروهای دیگر استفاده می کنند،  دارند.

  این تحقیق حاصل همکاری دانشمندان بخش علوم کلینیکی وآموزشی بیمارستان جنوب استکهلم (södersjukhuset)و شرکت دارو سازی  Boehringer Ingelheim pharma GmbH&co  می باشد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2012/12/121204081232.htm